ACT, wat is dat?

ACT, een afkorting voor acceptance and commitment therapy, is een nieuwe generatie gedragstherapie, evidence-based. Deze therapie is in de Verenigde Staten opgericht door Steven C. Hayes, de grondlegger van ACT. In Nederland is ACT meer en meer populair aan het worden, wat ertoe geeft geleid dat Nederland wereldwijd een van de koplopers is wat betreft het geven van deze therapie.

In tegenstelling tot andere vormen van psychotherapie, is het doel van ACT juist níet om psychische klachten te verminderen. In plaats daarvan tracht ACT de relatie tot deze klachten te veranderen, door niet te doen aan symptoombestrijding maar door bereidheid te vergroten de psychische klachten onder ogen te zien en te omarmen. Het resultaat is een verhoogde psychologische flexibiliteit: je mág je af en toe rot voelen, het hóeft niet allemaal te gaan zoals je dat graag zou willen. Pijn is onvermijdelijk en ertegen vechten staat een volwaardig leven in de weg. Het doel van ACT is mensen te laten leven naar hun waarden: leven zoals jij dat belangrijk vindt, volwaardig.

ACT valt onder positieve psychologie en pretendeert niet de cliënt van zijn of haar klachten af te helpen, maar deze juist te omarmen en te leren zwemmen in de zee van gevoelens en gedachten. De behandeling is gebaseerd op de zes ‘zuilen’ van ACT: mindfulness, acceptatie, waarden, defusie, zelf als context en toegewijde actie. De onderstaande afbeelding illustreert de ‘hexaflex': de zes zuilen van ACT met als doel de psychologische flexibiliteit te vergroten. De gevolgen van een ACT behandeling hebben over het algemeen een zodanige impact op het leven van de cliënt, dat de levenshouding totaal verandert.

 

ACT-Hexaflex